Tocmai ce-am trecut de jumătatea campaniei Pink Winter, inițiativa prin care, timp de 3 luni (decembrie 2019-februarie 2020), la fiecare produs Pink Winter pe care tu îl cumperi de la Teo’s Cafe, 2 lei din prețul unui pahar merg către Salvați Copiii: un leu de la tine, un leu de la noi. Până acum, am reușit să strângem, cu ajutorul tău, suma de 668 lei. Și chiar dacă zăpada nu a vrut deloc să își facă apariția iarna aceasta, noi suntem siguri că împreună vom face să ningă cu fapte bune.
Până ajungi la cel mai apropiat Coffee Shop Teo’s Cafe ca să îți mai iei un chai Pink Winter, cu care să-ți încălzești ziua, am zis să îți povestim un pic mai multe despre această campanie și, mai ales, despre Salvați Copiii, ca să înțelegi mai bine impactul campaniei și cum contribui și tu la o viață mai roz pentru copii. Am stat de vorbă cu Radu Cristin, Specialist Comunicare & Fundraising la Salvați Copiii Iași, așa că mai jos poți savura la cafea un interviu cu Radu despre ce putem face împreună bine și bun!
Tot timpul vrei să mai faci ceva pentru că tot timpul mai trebuie ceva. Pentru că sunt copii și ei merită totul.
Andreea: Radu, înainte să le povestim cititorilor noștri despre ce faceți voi la Salvați Copiii, spune-mi, te rog, cum ați primit propunerea Teo`s Cafe pentru campania Pink Winter?
Radu: Salutare și mulțumim pentru inițiativă! Am primit propunerea Teo’s Cafe cu multă căldură și bucurie, mai ales că am simțit încă de primul contact entuziasmul care stă în spatele acestei campanii.
Cum ni s-a părut nouă că a plecat această campanie la drum? Păi într-o perioadă când multe dintre gânduri zboară către cadouri, sărbători, poate vacanțe… în noiembrie – decembrie adică, cineva a zis „hai să lansăm un produs fain care să nu fie o bucurie doar pentru cine îl cumpără… hai să-l facem să conteze și pentru un copil care… poate altfel nu-l întâlnește pe Moș Crăciun”. Cam așa am simtit noi, cei de la Salvați Copiii Iași, că a apărut ideea Pink Winter la Teo’s Cafe. Și am zis „DA” fără să stăm pe gânduri. Nu există ajutor care să nu conteze sau implicare în zadar.
Andreea: Ce se întâmplă cu banii strânși în campanie și donați către Salvați Copiii?
Radu: Fiind perioadă de iarnă, banii strânși prin această campanie sprijină efortul mai larg al Salvați Copiii Iași de a oferi haine și încălțăminte de iarnă pentru copiii care au nevoie de suportul organizației. Înainte de fiecare iarnă, avem imaginea copiilor care vin în centrele Salvați Copiii Iași, nu cu ghete, nu cu cizme, ci cu încălțăminte sport, desigur de vară și care este și ea la rândul ei ruptă sau pe cale de a se destrăma. E o imagine cu care nu te obișnuiești. E o imagine pe care am vrea s-o uităm sau pe care am vrea s-o lăsăm trecutului, dar experiența și practica ne arată că an de an, papucii de vară rămân pentru unii dintre copii încălțăminte de nădejde și pentru sezonul rece. Iar acești copii, din care mulți provin din zona Șes Bahlui, traversează pentru a ajunge la școală sau în centrul Salvați Copiii Iași, un câmp foarte des acoperit cu apă și noroi. E o provocare în sine. Pentru unii e suficient ca să renunțe la școală, chiar și fără celelalte greutăți din viața lor… lipsa hranei, a căldurii din casă etc.
Altfel spus, perioada de iarnă la Salvați Copiii Iași e acea perioadă din an când chiar nu știi cum să te împarți și cum să faci ca ajutorul oferit să acopere cât mai bine nevoia copiilor. Reușești să cumperi ghetuțe pentru copii, dar cum faci să le oferi și haine groase? Sau Moș Crăciun poate însemna doar haine? Cum faci să fie și un dulce sau o jucărie în pachetul de Crăciun? Tot timpul vrei să mai faci ceva pentru că tot timpul mai trebuie ceva. Pentru că sunt copii și ei merită totul.
Asta putem noi face… să aducem realitatea crudă a unor copii care chiar nu merită această realitate, în fața celor care pot face ceva pentru ei.
Andreea: Poate că e nevoie să implicăm mai mult mediul privat în astfel de acțiuni. Ce ar trebui să facă, din punctul tău de vedere, mediul privat pentru a se implica mai mult în ajutorarea mediului ONG?
Radu: E greu de spus ce trebuie să facă alții. Fiecare face cât poate și ce consideră când vine vorba de ajutorarea celorlalți, chiar dacă e vorba de copii. Noi o percepem ca o responsabilitate, dar este punctul nostru, intern, de vedere. Ca să revenim, ce putem noi face, ca ONG, este pe de o parte să prezentăm cauza, să o aducem în fața celor care pot face ceva ca să schimbe în mai bine situația copiilor de care avem grijă, putem să ne mobilizăm toate resursele de care dispunem, intern și extern și putem să popularizăm mijloacele legale prin care o companie își poate manifesta ajutorul. Spre exemplu, întâlnim și acum companii mari care nu știu că pot redirecționa către un ONG până la 20% din impozitul pe profit. Practic, e un ajutor crucial, un ajutor care la noi se traduce direct în hrană și servicii pentru copiii vulnerabili și e un ajutor care pentru companie nu înseamnă niciun cost.
Asta putem noi face… să aducem realitatea crudă a unor copii care chiar nu merită această realitate, în fața celor care pot face ceva pentru ei. Și mergând pe acest fir, prezentăm și modalitățile de implicare, iar unele, cum spuneam, chiar nu reprezintă un efort financiar pentru companii. Doar redirecționează o parte din banii pe care oricum îi plătesc sub formă de taxe.
Revenind, ce trebuie să facă mediul privat? Să fie receptiv și deschis. Până la urmă, împreună construim lumea în care mâine trăim cu toții.
Andreea: Care sunt principalele greșeli pe care le fac companiile atunci când organizează campanii umanitare și sociale și ce ar trebui să aibă în vedere atunci când fac astfel de campanii?
Radu: Ce îmi vine acum în minte e ca acțiunea sau campania să fie organizată mai mult pentru cauză și mai puțin pentru imagine sau politica internă de CSR. Obiectivul să nu fie deci un team building reușit sau o campanie de imagine cu rezultate maximizate, ci în primul rând dorința sinceră și profundă de a rezolva o situație sau o stare de fapt care afectează societatea la un nivel sau altul, deci implicit pe noi toți.
Andreea: Radu, hai la finalul discuției noastre să le spunem oamenilor ce faceți voi la Salvați Copiii și ce înseamnă implicarea alături de voi!
Radu: De 28 de ani, spunem noi că Salvați Copiii Iași țese o lume mai bună, mai sigură și mai veselă pentru copiii care întind mâna către noi atunci când se află în situație vulnerabilă. De fiecare dată cu dragoste și devotament pentru cauză, alături de partenerii și sponsorii noștri, am reușit să facem o copilărie mai frumoasă pentru zeci de mii de copii care au fost asistați și/sau informați cu privire la dreptul lor la educație și la o dezvoltare armonioasă. În această călătorie, au venit lângă noi, așa cum aminteam, instituții, companii, oameni simpli. Tuturor le spunem „Mulțumesc” în numele copiilor pentru care ajutorul oferit a însemnat un mâine mai bun. Alături de Salvați Copiii Iași poți da șanse ca educația și „mai binele” să pătrundă în cele mai anevoioase locuri, poți da șanse unor copii minunați, poți da șanse unui viitor mai bun pentru noi toți. Aproape de Salvați Copiii Iași poți practica binele așa cum îl înțelegem noi: ca o ocupație fără de care nu știm care ar fi cursul lumii.
Așa suntem obișnuiți și noi, la Teo’s Cafe: să practicăm binele, fie că aducem zâmbete pe fețele clienților noștri pasionați de cafea bună, fie că aducem zâmbete pe fețele copiilor pentru care inițiem campanii de fapte bune. Pentru că nimic nu se compară cu bucuria de a oferi, de a face ceva bun și de a ști că datorită ție, un copil zâmbește.